3. Sociaal domein

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

3.1.1 Vaststellen integraal beleidsplan sociaal domein

Stand van zaken

In 2021 hebben wij gewerkt aan een programmaplan transformatie sociaal domein dat gericht is op kostenbesparing. We leggen dit programmaplan aan u voor in 2022. Het ontwikkelen van kostenbesparende maatregelen had de hoogste prioriteit, waardoor er geen ruimte was om een integraal beleidsplan te ontwikkelen.

Voorstel raad

-Het programmaplan Transformatie Sociaal Domein op te vatten als integraal beleidsplan.
OF:
-Af te zien van een integraal beleidsplan en prioriteit te geven aan uitvoering van het programmaplan Transformatie Sociaal Domein.

3.1.2 Implementeren uitvoeringsplan

Stand van zaken

We zijn gestart met sociale kernteams. De maatschappelijke partners werken hierin nauw samen. De keten van zorg en veiligheid wordt intensief betrokken. Ook de kernregisseurs zijn actief in sociale kernteams. Hierdoor ontstaat een sluitend netwerk rondom de inwoner. We dragen daarmee bij aan preventie en vroegsignalering. We voorkomen regelmatig zorg en incidenten. De consulenten van de gemeente, de uitvoering sociaal domein, werken nu integraal in één ‘sociaal team’. We hebben daarnaast de toegang geprofessionaliseerd. Onze toegang werkt nauw samen met het voorliggend veld. Dit werkt kostenbesparend omdat we de inzet van dure ondersteuning regelmatig kunnen voorkomen. Dit is mede mogelijk doordat medewerkers in 2021 zijn getraind om te werken met de methode ‘de omgekeerde toets’. We bereiken hiermee dat niet meer de specifieke vraag van inwoners naar ondersteuning centraal staat, maar het ‘effect’ dat de inwoner met het stellen van de ‘vraag’ wil bereiken. Door dit effect centraal te stellen, kunnen we beter aansluiten bij de behoefte van inwoners. Ook draagt dit bij aan een betere ondersteuning van de inwoner en aan kostenbesparing.

Voorstel raad

3.1.3 Ontwikkelen sturingsinformatie

Stand van zaken

We hebben in het kader van het project van het ombuigingstraject onze sturingsinformatie verbeterd. Daarbij hebben we gebruikgemaakt van het rekenkameronderzoek en een monitor sociaal domein tot stand gebracht. De monitor is besproken in de werkgroep sociaal domein en de werkgroep stemt in met deze monitor. We monitoren zowel op financiële doelen als op beleidsdoelen, die onderdeel zijn van de visie kansen pakken.

Voorstel raad

3.1.4 Uitvoeren preventieplan

Stand van zaken

U heeft het preventieplan vastgesteld. Dit plan is in overleg met partners tot stand gekomen. In 2022 geven wij uitvoering aan het plan.

Voorstel raad

3.1.5 Realiseren nieuw aanbod Burense visie op kind

Stand van zaken

Het budget hiervoor is aangewend voor invoering van het JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst). Bij de tweede Bestuursrapportage in 2021 is dan ook voorgesteld om deze taak voor 2022 uit de begroting te halen.

Voorstel raad

Er is geen budget is voor deze taak. Daarom wordt voorgesteld deze taak voor 2022 uit de begroting te halen.
Dit is reeds voorgesteld bij de Tweede Bestuursrapportage.

3.1.6 Leveren bijdrage aan het verder verbeteren (inkoop) van de DVO Jeugd/Wmo

Stand van zaken

De dienstverleningsovereenkomst Jeugd/Wmo (DVO) is verlengd tot 1 januari 2023. Verder is de regionale inkoopstrategie voor Wmo en Jeugd vastgesteld. Deze inkoopstrategie bevat de doelen en uitgangspunten voor de inkoop van ondersteuning.

Voorstel raad

3.1.7 Actualiseren verordening Jeugd/Wmo

Stand van zaken

We wilden in 2021 een integrale verordening Jeugd/Wmo opstellen. Deze doelstelling is niet gehaald. Door het ombuigingstraject was de focus binnen het sociaal domein gericht op het ontwikkelen van een uitvoeringsplan voor de gehele transformatie van het sociaal domein en de kostenbesparing die dat moet opleveren. Hierdoor is een integrale verordening niet gerealiseerd. De verordening staat nu gepland voor het vierde kwartaal van 2022.

Voorstel raad

Gerealiseerd in Q4 2022

3.1.8 Invoeren Wet inburgering

Stand van zaken

Op 1 juli 2021 zou de nieuwe Wet inburgering ingaan. Deze Wet werd uitgesteld naar 1 januari 2022. Door deze wet krijgen gemeenten de regie over de inburgering. Nieuwkomers worden dan vanaf het eerste moment intensief begeleid. Zij moeten zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren en kunnen meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk. We willen de nieuwe wet én kwalitatief goed én betaalbaar uitvoeren. Daarom besloten alle gemeenten in regio Rivierenland om de Wet inburgering samen regionaal te gaan uitvoeren. Daarvoor hebben alle gemeenten inmiddels een Dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Regio Rivierenland. Ook alle regionale aanbestedingen voor de inkoop van de inburgeringsvoorzieningen zijn afgerond.

Voorstel raad

3.1.9 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

Stand van zaken

  • In 2021 heeft een evaluatie van de pilot Praktijkondersteuner Huisarts (POH) Jeugd GGZ plaatsgevonden. In december is besloten deze functie structureel in te zetten. Afgelopen jaar heeft er regelmatig overleg plaats gevonden met de huisartsen en POH’s. Dit heeft de samenwerking verstevigd en geleid tot een verbeterde afstemming met de POH’s over verwijzingen naar jeugdzorg. Ook hebben verschillende accountgesprekken met aanbieders van jeugdzorg bijgedragen aan een betere inzet van jeugdzorg.
  • Vanuit de regionale werkgroep ‘volumebeheersing jeugd-GGZ’ is er onder andere ingezet op normaliseren. In samenwerking met Karakter en de GGD heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden met alle toegangsteams van 6 gemeenten van Rivierenland. Hierbij is aandacht besteed aan ‘normaliseren in de praktijk’ en is met elkaar kennis en ervaring gedeeld.
  • Voor de uitwerking van het actieplan ‘Kansrijke Start’ heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden waarbij we professionals uit het zorgdomein (huisartsen, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verloskundige, kraamzorg) en sociaal domein hebben samengebracht. Hierbij is kennis en ervaring gedeeld, is het netwerk van professionals verstrekt en is gezamenlijk gewerkt aan een plan om meer jonge kinderen binnen onze gemeente een Kansrijke Start te bieden.  
  • In 2021 is verder de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming opgesteld. Het doel is om kinderen en jeugdigen beter te beschermen. Er is gewerkt aan een verbeterde samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen door voorafgaand aan bijvoorbeeld een  Onder Toezichtstelling (OTS) samen te kijken naar zorg die moet worden ingezet. Er is gestart met een eenduidige werkwijze in de samenwerking met de beschermingstafel,  de Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis om zo te bereiken dat jeugdigen veilig en gezond opgroeien.

Voorstel raad

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2013

2017

2020

2021

2021

Toelichting kengetal

Toelichting ontwikkeling

Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan het realiseren van de doelstelling op dit programma:

GGD Gelderland-Zuid

Werkzaak

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2022 16:36:10 met de export van 07/08/2022 16:19:18