Wat hebben we gedaan?
5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning | |
---|---|
Stand van zaken
De Omgevingswet is met een half jaar uitgesteld. Dat betekent dat de in te voeren dienstverlening ook in 2022 wordt gedaan. In 2021 hebben we een aantal stappen gezet, zoals de invoering van de regiekamer, waardoor de communicatie met inwoners over aanvragen en procedures is verbeterd. |
---|
Voorstel raad
5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 is het ons niet gelukt om de visie op dienstverlening en het bijbehorende uitvoeringsplan vast te stellen. Mede door de impact van het ombuigingstraject en de druk op de ambtelijke, bestuurlijke en politieke planning is dit onderdeel vertraagd. De visie op dienstverlening is op 25 januari 2022 vastgesteld in de raad. Later in 2022 volgt het uitvoeringsplan. |
---|
Voorstel raad
5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 hebben we flinke stappen vooruit gezet met de e-formulieren. Deze gingen in 2021 live. We hebben belangrijke vervolgstappen gezet in de digitale informatie transitie naar de Common Ground. We leverden een eerste versie op van onze OpenPDD (Portal Digitale Diensten) met een veilige DigiD aansluiting en een koppeling naar onze basisregistratie personen (BRP). Hiermee hebben we een basis neergezet voor de uitbreiding van onze digitale dienstverlening in 2022 en gaan we samen met de VNG een pilot starten naar een overheidsbrede Track & Trace toepassing. |
---|
Voorstel raad
5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie | |
---|---|
Stand van zaken
Het optimaliseren van de loketfunctie maakt onderdeel uit van de visie op dienstverlening en vloeit voort uit de businesscase van het gemeentehuis. De visie op dienstverlening ligt op 25 januari 2022 ter besluitvorming in de raad. De planning is dat de businesscase voor het gemeentehuis in het eerste kwartaal van 2022 afgerond is. De fysieke optimalisatie van de loketfunctie nemen wij mee in de toekomst van het gemeentehuis |
---|
Voorstel raad
5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 is het ons niet gelukt om de visie op dienstverlening en het bijbehorende uitvoeringsplan vast te stellen. Mede door de impact van het ombuigingstraject en de druk op de ambtelijke, bestuurlijke en politieke planning is dit onderdeel vertraagd. De visie op dienstverlening is op 25 januari 2022 vastgesteld in de raad. Na vaststelling van de visie volgt in 2022 het uitvoeringsplan. Onderdeel van het uitvoeringsplan is het gebruik van de data van het TIC om de effecten van de verbetering van onze dienstverlening te monitoren. In het tweede kwartaal van 2021 zijn we gestart met het project hybride werken. Een van de uitgangspunten van het hybride werken is 50% thuiswerken. Vanaf oktober 2021 zetten wij de eerste stappen om volgens de uitgangspunten van het hybride werken te werken. Dit bouwen wij in 2022 verder uit. |
---|
Voorstel raad
5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 maakten we elke maand een overzicht van de sociale media statistieken. Tijdens de newsroom-momenten bespraken we wat er leeft bij onze inwoners. Kernregisseurs gaven aan wat zij hoorden in de kernen en de medewerkers van TIC lieten weten waar de meeste telefoontjes over gingen. Op die manier wisten we welke onderwerpen er leefden bij inwoners. Dit verwerkten we in onze communicatiekalender en sociale media planning. Daarnaast gingen we met de betreffende domeinen om de tafel zitten. Met hen gingen we in gesprek over de onderwerpen die speelden en hoe we onze inwoners daarvoor konden informeren. Dit is een doorlopend proces waarbij we elke keer opnieuw kijken wat er leeft onder inwoners. Dit blijven we in 2022 maandelijks doen. We passen onze communicatiemiddelen aan op de opgehaalde informatie. |
---|
Voorstel raad
5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden | |
---|---|
Stand van zaken
Nieuwe huisstijl Helder taalgebruik en schrijftrainingen Doorontwikkeling website Doorontwikkeling sociale media Doorontwikkeling newsroom Communicatiekalender |
---|
Voorstel raad
5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 zijn er gesprekken gevoerd over de verkiezingscampagnes en integriteit met de besturen van de politieke partijen die mee willen doen aan de verkiezingen. Dit gebeurde door de burgemeester en griffier ter voorbereiding op het opstellen van de kandidatenlijsten. Samen met de griffie is een draaiboek opgesteld ter voorbereiding op de aankomende verkiezingen. In 2021 troffen we maatregelen om de verkiezingen wederom coronaproof te laten verlopen en te voldoen aan de eisen die het Rijk daaraan stelt. |
---|
Voorstel raad
5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur | |
---|---|
Stand van zaken
Investeren op onderlinge verhoudingen Inwonersparticipatie Kwaliteitsverbetering Rekenkamerfunctie |
---|
Voorstel raad
5.3.3 Vervolg implementatie kerngericht werken | |
---|---|
Stand van zaken
De visie op kerngericht werken is in 2021 vastgesteld. In 2021 stelden we ook het uitvoeringsplan kerngericht werken 2021-2023 vast. In het uitvoeringsplan staat wat inwoners en organisatie nodig hebben om goed kerngericht te werken. We gaven in 2021 uitvoering aan het uitvoeringsplan. Dit zetten we ook in 2022 door. In combinatie met de strategische opgave dienstverlening gaan we kerngericht werken in de organisatie naar het volgende niveau brengen. |
---|
Voorstel raad
5.3.4 Vaststellen Visie op Buren | |
---|---|
Stand van zaken
In juli 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de toekomstoriëntatie. De toekomstoriëntatie van de gemeente Buren zet in op groei en bescheiden bruis voor het Buren van 2040. Daarnaast heeft de gemeenteraad besloten te starten met de tweede fase van de toekomstoriëntatie. In deze fase richten we op het in kaart brengen van de gevraagde bestuurs- en organisatiekracht. |
---|
Voorstel raad
5.3.5 Versterken bestuurskracht | |
---|---|
Stand van zaken
Na de instemming van de gemeenteraad op de toekomstoriëntatie van de gemeente Buren is er gestart met het vervolgtraject, oftewel het handelingsperspectief. Dit traject is uitgevoerd en heeft geleid tot een rapportage die overzicht geeft in de huidige situatie. Wat zijn sterkten en zwakten van het bestuur en de organisatie van Buren? Vervolgens is hierover inzicht gegeven via een compacte SWOT-analyse. Het onderzoek geeft inzicht in wat er nodig is richting de toekomst om het toekomstprofiel te realiseren. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de benodigde inhoudelijke vertaalslag (van abstract naar concreet) en de benodigde slag in bestuurs- en organisatiekracht. Het toekomstprofiel is een stip op de horizon en daarmee nog abstract. Deze fase zetten we voort in 2022 door bijeenkomsten te organiseren met de raad, het college en het MT van de ambtelijke organisatie. Deze bijeenkomsten staan in het teken van onderlinge samenwerking, wederzijdse verwachtingen (wat heeft u van elkaar nodig?), en de strategische doelen. |
---|
Voorstel raad
5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen | |
---|---|
Stand van zaken
Een belangrijk onderdeel van de strategische opgave ‘Samen sterk in de regio’ is het vaststellen van een nieuwe nota verbonden partijen. Doel van deze nota is om als gemeente meer grip te krijgen op de verbonden partijen en specifiek de gemeenschappelijke regelingen. In de nota verbonden partijen zullen werkafspraken worden gemaakt over de samenwerking tussen de ambtelijke organisatie, het college en de raad. Doel is om de kaderstellende en controlerende rol van de raad ten opzichte van de verbonden partijen te versterken. In de tweede bestuursrapportage 2021 is voorgesteld de planning aan te passen naar 2022. De toekomstoriëntatie zal als uitgangspunt dienen voor de nieuwe nota. Ook worden regionale ontwikkelingen, zoals het informatieprotocol en gezamenlijke begrotingsafspraken, meegenomen in de nieuwe nota. Daarnaast is in de tweede helft van 2021 gewerkt aan het krijgen van meer zicht op de financiële risico’s van de verbonden partijen. Hieruit is ook het idee ontstaan om te gaan werken met zogenaamde toezichtregimes. Deze worden uitgewerkt in de nieuwe nota. In 2022 gaan we werken aan het maken van een nieuwe nota. Het streven is om deze in het derde kwartaal van 2022 voor te leggen aan de raad. |
---|
Voorstel raad
5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid | |
---|---|
Stand van zaken
In 2021 is er ondanks de voortdurende coronacrisis met de komst van de verbindingsofficier veiligheid gewerkt aan de prioriteiten, zoals benoemd in het integraal veiligheidsbeleid 2022-2023. De week van de veiligheid heeft ervoor gezorgd dat we veel inwoners hebben bereikt met de campagne Vreemd. Daarnaast is met aansluiting en inzet van veel partners, onder regie van team veiligheid, gestart met het project veilig buitengebied. |
---|
Voorstel raad
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | |||||||
waarde | realisatie | 2013 | 2017 | 2020 | 2021 | 2021 | |||||
Toelichting kengetal | |||||||||||
Toelichting ontwikkeling |
Verbonden partijen
De volgende verbonden partijen dragen bij aan het realiseren van de doelstelling op dit programma:
Regionaal Archief Rivierenland |
---|
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid |